Köpvillkor
1.0 ATT HANDLA I SKARA SOMMARLANDS WEBBSHOP
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller endast när du som konsument genomför ett köp via www.sommarland.se och därtill hörande sidor.
Ditt köp innebär att avtal ingås mellan dig och Skara Sommarland AB med organisationsnummer 556381-7559. För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder du dig att följa Villkoren i sin helhet. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och du väljer själv om dina uppgifter registreras i vårt kundregister.
För att göra ett köp på Webbplatsen måste du ha fyllt 18 år. Skara Sommarland accepterar inte kreditköp av personer under 18 år. Skara Sommarland förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra ditt köp (vid exempelvis felaktiga personuppgifter eller betalningsanmärkningar). Skara Sommarland har rätt att neka beställningar av fysiska produkter om leveransadressen är utanför Sverige eller är felaktig. Skara Sommarland reserverar sig för eventuella skrivfel på Webbplatsen.
Alla priser anges inklusive moms. Inga köp från länder utanför Europa beviljas.
1.1 Betalningsinformation
Vi accepterar betalning via kort, banköverföring, faktura 14 dagar (0 kr i avgift), Klarna Direkt, delbetalning via Klarna. För mer information, kontakta Klarna.
Du kan också betala med Parks & Resorts presentkort.
1.2 Personuppgifter
Personuppgifter som du lämnat till oss i samband med köp kommer att användas av oss på Skara Sommarland för att vi ska kunna behålla vår relation med dig som kund. Det betyder att vi inte lämnar ut dina personuppgifter eller e-postadress till tredje part, såvida inte särskilda skäl föreligger, t.ex. att polis, åklagare eller liknande begär uppgifter. Vill du göra någon ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör du det lättast genom att kontakta oss via formuläret du hittar längst ner i vår integritetspolicy, www.parksandresorts.com/integritetspolicy. För frågor om databehandling av betalningsleverantör kontakta Klarna.
1.3 Integritetspolicy
Parks and Resorts, där Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland ingår, behandlar dina personuppgifter enligt gällande personuppgiftslagstiftning. För mer information om GDPR och hur Parks and Resorts arbetar med integritetsskydd så kan du besöka oss på www.parksandresorts.com/integritetspolicy.
2.0 BILJETTER, SÄSONGSKORT & PRESENTKORT
2.1 Leveransvillkor
”Digitalt”
- Dina entrébiljetter och värdebevis levereras inom några minuter till dig via mail och sms. Avgift: 0 kr.
Hemleverans av presentkort eller sommarlandskort (gåvobevis)
Skickas normalt inom 2-5 vardagar. Fraktavgift tillkommer. Hemleverans sker endast inom Sverige. Please note that we only ship products to Sweden.
2.2 Ångerrätt
Entrébiljetter
När du köper ordinarie biljetter till Skara Sommarland så har du fri om- och avbokning fram till 2 dagar innan din besöksdag. Du kan också boka av din biljett mot en avbokningsavgift fram till och med kl. 09.00 samma dag.
Vill du göra en avbokning mindre än 2 dagar innan ditt besök så tillkommer en avbokningsavgift på 295 kr per order. Du behöver såklart inte avboka hela din order utan kan avboka delar av den, om exempelvis en person i gruppen får förhinder. Närmare än 2 dagar innan din besöksdag kan du endast göra avbokningar, inte ombokningar.
Du måste avboka ditt besök innan kl. 09:00 den dagen du ska besöka oss. Vid avbokning efter kl. 09:00 så debiteras hela ordersumman och ingen återbetalning är då möjlig.
Om du vill göra ett återköp din biljett eller boka om din biljett gör du det på Mina sidor.
Sommarlandskort
Tjänsten levereras från den första dagen som parken har öppet tills den sista dag som parken har öppet den relevanta säsongen. Information om parkens öppettider och säsonger finns på parkens hemsida. Återköp på säsongskort kan göras inom 14 dagar efter att produkten köptes med stöd i Distansköpslagen så länge produkten inte nyttjats.
Övriga produkter
Har du köpt andra produkter hos oss, som inte är datumstyrda, så som Go kart har du rätt att ångra dig inom 14 dagar efter det att du genomfört köpet. Därefter återköps inga produkter. Du som köpare står för eventuell returfraktkostnad av fysiska produkter.
Vid köp av tvådagarsbiljetter anses besöket påbörjat vid första besöksdagen. Återköp är ej möjligt efter kl. 09:00 den första av två dagar.
Återköp av säsongskortet Sommarlandskort 2025
Om du köpt Sommarlandskortet så har du rätt att ångra dig inom 14 dagar efter det att du genomfört köpet. Därefter är återköp inte möjligt. Observera att använda produkter inte går att återköpa.
Boendepaket hos First Camp intill Skara Sommarland
För bokningar av boendepaket från och med 2024-03-20 gäller bokningsvillkor från First Camp.
2.3 Giltighet
Sommarlandskortet 2025 gäller för entré sommarsäsongen 2025 i mån av plats. Begränsat antal platser per dag. Besök ska alltid förbokas. Du kan ha två stycken samtidiga bokningar, när en bokning passerat kan du boka ett nytt besök. Kortet är personligt och skall, för att vara giltigt, vara registrerat med personuppgifter och ett ansiktsfoto på ägaren för identifiering vid inpassering. Se riktlinjer för fotografi nedan. Gäster över 18 år skall på anmodan från personal kunna styrka sin identitet med ID-kort vid användning av Sommarlandskortet 2025. Missbruk beivras och medför att kortet spärras tillfälligt eller permanent. Spärrade säsongskort ersätts ej. Fri entré till Gröna Lund under sommarsäsongen 2025 ingår i mån av plats, ordinarie öppetdagar.
Riktlinjer för fotografi på Sommarlandskortet 2025
- Endast en person (innehavaren) får synas på bilden.
- Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
- Bilden ska ha god skärpa och vara jämnt belyst.
- Bilden ska visa båda ögonen, utan solglasögon.
- Bilden ska vara aktuell, välliknande och kan vara i färg eller svartvitt.
Om ditt foto ej uppfyller dessa riktlinjer kan kortet spärras. Eventuellt missbruk av kortet beivras.
Parkeringstillstånd för Sommarlandskortets innehavare gäller för ett specifikt fordon under öppetdagar för den sommarsäsong det är utfärdat för. Vid återaktivering av säsongskort skall parkeringstillståndet registreras på nytt för att vara giltigt. Parkeringstillståndet gäller endast för fri parkering på besöksparkeringsplatser som ägs av Skara Sommarland AB och övervakas av APCOA Parking Sverige AB. Var uppmärksam på skyltning och lokala parkeringsregler. Parkeringstillstånd ska vara registrerat via Mina sidor innan säsongens första besök. Missbruk beivras och medför att parkeringstillståndet kan återkallas permanent. Återkallade parkeringstillstånd ersätts ej. Gäller i mån av plats.
Datumstyrda entrébiljetter gäller endast vald dag. Datumstyrda entrébiljetter är förbrukade efter giltighetsdatumet och kan ej nyttjas annan dag.
Endagsbiljetter för 2025 gäller en specificerad öppetdag respektive säsong. Begränsat antal platser per dag.
Tvådagarsbiljetter för 2025 gäller för två specificerade öppetdagar i följd respektive säsong. Begränsat antal platser per dag.
Presentkort gäller 2 år från inköpsdatum på Skara Sommarland, Gröna Lund, Kolmårdens Djurpark och Furuviksparken.
I entrébiljetten/säsongskortet ingår obegränsat antal åk i Skara Sommarlands alla öppna åkattraktioner med reservation för attraktionernas säkerhetsregler, tillgänglighet och varierande utbud under säsongen.
Viktig information om Sommarlandskortet: Skara Sommarland följer regler, riktlinjer och rekommendationer från myndigheter och regering när det kommer till att minimera smittspridning av Covid-19 eller liknande. Skara Sommarlands utbud kan därför komma att variera med hänsyn till rådande lagstiftning, rekommendationer och smittskyddsläget. Ingen ersättning utgår till säsongskortsinnehavare vid ev. uteblivna aktiviteter så länge Skara Sommarland har möjlighet att hålla delar av verksamheten öppen.
2.4 Övriga parkregler
På grund av säkerhetsskäl får följande inte medtagas in på Skara Sommarland: husdjur, cykel, rollerblades, kickboard, skateboard, hoverboard, grill, ljudanläggning eller andra föremål som kan äventyra säkerheten i parken. Skara Sommarlands personal beslutar om ytterligare föremål stoppas vid inpassering.
2.5 Säkerhetskontroll
Säkerhetskontroller kan komma att genomföras för att medges entré till parken eller delar av parken. I säkerhetskontrollen kontrolleras väskor och andra skrymmande föremål, t.ex. större jackor, picknickkorgar och påsar etc. Väskan är under hela kontrollen under god uppsyn av ägaren. Noggrannare visitationer kan förekomma vid behov. En handhållen metallscanner (metalldetektor) kan komma att användas för att effektivisera kontrollen av framförallt större väskor men även för att slumpvis kunna användas vid behov. Även barnvagnar och rullstolar kontrolleras. Parken förbehåller sig rätten att avvisa gäster som motsätter sig kontrollen.
3.0 ÖVRIGA PRODUKTER
3.1 Leverans
Skickas normalt inom 7 arbetsdagar. Fraktavgift tillkommer. Hemleverans sker endast inom Sverige. Please note that we only ship products to Sweden.
Vi samarbetar med Postnord, för information om ditt närmaste utlämningsställe besök www.postnord.se. Om du upptäcker en skada på paketet innan du öppnar det ska anmälan göras till det utlämningsställe där du hämtade ditt paket.
3.2 Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Varan ska vara i oskadat skick och i originalförpackning. Du som köpare står för returkostnaden.
Kontakta oss via e-post för att få en returfraktsedal. Fraktkostnaden för returneringen dras av från totalbeloppet som skall återbetalas.
3.3 Återbetalning vid retur
Vid betalning genom Klarna All återbetalning och kreditering av fakturor sker via Klarna inom 5 bankdagar från att din retur registrerats hos oss. Du får en bekräftelse på att din retur är mottagen och behandlad till den epostadress som du angett i samband med din order.
Har du frågor angående din faktura eller återbetalning, kontakta Klarnas kundservice på telefon 08 - 120 120 10 eller via klarna.com/se/kundservice.
Vid betalning genom Presentkort sker återbetalningen till det presentkort du betalat med inom 5 dagar från att din retur registrerades hos oss.
3.4 Reklamation
Vi vill att alla du ska bli nöjd med ditt köp. Skulle du få en trasig vara så kontakta oss och beskriv detaljerat vad felet är. Kontakta oss via e-post så hjälper vi dig. Vi betalar returfrakten vid en ev. retur av vara. pga. reklamation. Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
3.5 Ej uthämtade paket
Paket ligger hos ombud i regel 2 veckor, ej uthämtade paket debiteras med 300 kr på faktura. Ej uthämtade paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.
3.6 Övrig information
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt felaktig information angående lagerhållning.
4.0 KÖP VIA PEJ
Du måste vara över 18 år för att ingå detta avtal eller ha godkännande från vårdnadshavare. Detta avtal ingås mellan Parks & Resorts Scandinavia AB (“oss”, “vi”, “våra”, “vår” respektive “vårt”), och köpare i egenskap av konsument vid ett köp genom Pej (“Tjänsten”) vilken tillhandahålls av Pej AB (org.nr: 559046-7873). Dessa Allmänna villkor för köp används alltså när du som köpare lägger en beställning till säljaren genom tjänsten. Genom att genomföra köpet intygar du att du har tagit del av, godkänt och samtycker till dessa Allmänna villkor för köp.
Pej AB är inte en del, part, i detta avtal som träffas helt och hållet mellan köpare och säljare. Genom att godkänna dessa villkor intygar du att du har tagit del av, godkänt och samtycker till att Pej AB inte ansvarar för informationen, interaktionen och transaktionen mellan köpare och säljare.
4.1 Information från säljaren
I enlighet med Användaravtalet och Avtal för butik ansvarar säljaren för att den information som anges är korrekt och fullständig, till exempel ansvarar säljaren för att informera köparen om varans kvalitet. Kostnaden för beställningen beräknas utifrån den angivna information som säljaren tillhandahåller. Om inget annat anges är samtliga priser inklusive moms.
Vid köpet presenteras följande information från säljaren: namn; organisationsnummer; telefonnummer; adress och e-postadress. Samtlig information finns även samlad i de utskick via mejl/SMS (orderbekräftelse/kvitto) som skickas till mejladress/telefonnummer som köparen uppgett vid genomförande av köp.
4.2 Information från köparen
Du som köpare ansvarar för att den information du uppger är korrekt och fullständig. Personen vars betalnings-/faktureringsinformation är registrerad på användarkontot kommer vara ansvarig vid en eventuell transaktion, så vi råder dig att inte dela med dig av dina kontouppgifter till någon du inte litar på. Därför är det också viktigt att du väljer ett bra lösenord till användarkontot, och att du skyddar ditt konto. Du som användare av tjänsten ansvarar för att meddela Pej AB vid misstankar rörande säkerhet för ditt konto.
Om du som köpare efter beställningen ser att du angett felaktig information ansvarar du för att kontakta Pej AB och säljaren snarast för att möjliggöra att lämpliga åtgärder vidtas.
4.3 Beställning
När du som köpare lägger en beställning till säljaren genom tjänsten får du en bekräftelse skickad via mejl/SMS. Du som köpare uppmanas till att spara denna bekräftelse, till exempel för framtida kontakt med Pej AB och/eller säljaren. När säljaren bekräftat din beställning skickas ett kvitto till den vid köpet angivna mejladressen/telefonnumret.
4.4 Betalning
Betalning överförs till säljaren först när denne har bekräftat beställningen. Sker inte detta inom rimlig tid eller om ordern avbryts, från antingen köparen eller säljaren, skickas pengarna automatiskt tillbaka till bankkontot som är förknippat med det av köparen valda betalmedlet. Det kan ta upp till tre (3) bankdagar innan överföringen blir synlig på köparens bankonto.
Du som köpare kan via tjänsten slussas vidare till utomstående betalningsleverantör, som i sin tur erbjuder dig olika betalningssätt att välja mellan. Betalningsleverantören, och betalningssätt, kan närsomhelst komma att ändras. Om du väljer att köpa någonting via tjänsten kan du komma att ingå ett separat avtal med betalningsleverantören (t.ex Nets eller Swish).
4.5 Ansvar
Fel, frågor eller problem som uppkommer till följd av köpet hanteras av säljaren eller vid betalningsleverantören, inte av Pej AB. Du som köpare bör därför direkt ta kontakt med säljaren eller betalningsleverantören om du har frågor. Pej AB är därmed inte ansvariga till exempel för: förseningar, fel i varan, betalning, återköp, eller annat som uppstått på grund av problem relaterat till varor som erbjudits till försäljning via tjänsten.
4.6 Reklamation
Vid reklamationer har köparen samma rätt att reklamera som om varan köptes i säljarens affärslokal. Enligt Konsumentköpslagen ska reklamationen göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader anses alltid vara skälig tid. En reklamation ska göras senast tre år från försäljningstillfället. Köparen ska då bevisa att varan är köpt hos säljaren, när varan köptes och till vilket pris. Reklamation görs till säljaren
4.7 Ångerrätt
Du som köpare har rätt att frånträda köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du som köpare eller någon tredje part som du anger (dock ej eventuellt transportföretag), tar varan i fysisk besittning.
Vill du som köpare utöva ångerrätten ska du till säljaren skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (till exempel ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Du kan till exempel använda den mall som Konsumentverket erbjuder på sin hemsida, men du måste inte använda den.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du meddelar säljaren att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Om du som köpare frånträder köpet kommer säljaren att betala tillbaka alla betalningar de fått från dig, bland dem också leveranskostnader erlagda till säljaren (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans säljaren erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då säljaren underrättades om ditt beslut att frånträda köpet. Säljaren kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med säljaren om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig som köpare något.
Säljaren får vänta med återbetalning till dess att säljaren har fått tillbaka varan från dig som köpare eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Du som köpare kommer att få betala eventuella direkta kostnader som är förknippade med återsändandet av varan.
Observera att i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns det särskilda undantag från ångerrätten (11§) såsom till exempel en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
4.8 Tvingande lag
Dessa Allmänna villkor för köp avser inte att på något sätt begränsa skyldigheter som uppstår på grund av tvingande lag.
4.9 Tvistelösning
Om det uppstår en tvist mellan dig som köpare och med säljaren bör du ta kontakt med säljaren. Om det uppstår en tvist mellan dig och betalningsleverantören bör du ta kontakt med betalningsleverantören.
För tvister som uppstår mellan dig och Pej AB bör du ta kontakt med Pej AB. För sådan tvist tillämpas svensk rätt. Tvist i anledning av dessa Villkor ska avgöras i allmän domstol med Malmö tingsrätt som första instans.
Skulle någon bestämmelse, eller del av bestämmelse, visa sig vara ogiltig ska detta inte påverka övriga bestämmelser.
4.10 Force majeure
Säljaren är befriad från åtagande om åtagandet förhindras av force majeure. Till force majeure räknas krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omständighet som säljaren inte råder över och som förhindrar säljaren att fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal.
4.11 Uppdatering av Allmänna villkor för köp
Vi har rätt att när som helst ändra och uppdatera dessa Allmänna villkor för köp. Vi kommer då att publicera den uppdaterade versionen här på vår hemsida. Därefter tar det 30 dagar innan de nya bestämmelserna börjar gälla. Genom att använda vår tjänst godkänner du våra ändringar. Denna policy ersätter policy med tidigare datum.
5. BINDANDE AVTAL
5.1 Ett bindande avtal om köp är ingånget först när Skara Sommarland skickar dig en orderbekräftelse per e-post. Spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Skara Sommarland avseende ditt köp.
5.1 Vi har rätt att ändra och uppdatera dessa Allmänna villkor för köp. Vi kommer då antingen skicka den via e-post eller publicera den på vår hemsida. Därefter tar det 30 dagar innan den börjar gälla. Genom att använda vår tjänst godkänner du våra ändringar. Denna policy ersätter policy med tidigare datum.
6. BEFRIELSEGRUNDER
6.1 Varken Skara Sommarland eller du ansvarar för brister i fullgörandet av avtalet, om detta beror på en befrielsegrund som meddelas till motparten utan dröjsmål. En befrielsegrund är en allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, strömavbrott, ändrad myndighetsbestämmelse, terroristattack, tekniska problem eller liknande omständighet som avsevärt försvårar partens fullgörande av avtalet och som parten inte rimligen kunde förutse eller övervinna. Skara Sommarland reserveras sig även för förändringar i dagsprogram, attraktioner och övrigt utbud pga av oförutsedda händelser som exempelvis väderpåverkan. Även när en underleverantör till Skara Sommarland drabbas av en sådan omständighet utgör detta befrielsegrund för Skara Sommarland. En befrielsegrund befriar åberopande part från skadestånd och andra påföljder.
7. OGILTIGHET
7.1. Om domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i Villkoren är ogiltig eller icke verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.
8. Ordnings- och trivselregler
8.1. Skara Sommarland ska vara en trygg och säker plats för alla. Därför finns det ordnings- och trivselregler som alla våra gäster måste följa under sitt besök hos oss.
- Följ alltid de säkerhetsangivelser som finns eller som förmedlas av personalen. Vid vissa attraktioner finns särskild skyddsutrustning som du måste använda för att få åka.
- Du får aldrig utsätta dig själv eller någon annan för fara genom att bryta mot våra säkerhetsregler.
- Det är inte tillåtet att ta med sig alkoholhaltiga drycker in i parken.
- Behandla alla med respekt, så väl gäster som medarbetare.
- Du får inte tränga dig i köer.
- Du får inte försöka fuska med biljetter eller årskort.
- Du får inte bryta mot lagen eller de lokala ordningsföreskrifterna.
- Du får inte störa den allmänna ordningen eller motarbeta vårt arbete med att upprätthålla ordningen.
- Vi är en nöjespark och vår främsta uppgift är att sprida glädje. Därför ber vi våra gäster att inte bära kläder eller symboler som kan upplevas som stötande.
- Sommarland strävar efter att vara en rökfri park och därför är rökning endast tillåten på anvisade rökplatser, detta inkluderar även vattenpipa och e-cigaretter.
9. Regler och riktlinjer för bad- och vattenattraktioner
9.1.
- Den som som vill bada på Skara Sommarland gör det i kläder avsedda för bad.
- Duscha innan första doppet.
- De allra minsta använder badblöja.
- Att använda armpuffar eller flytväst går bra. Armpuffar finns att köpa i Supermarket.
- Poolen är uppvärmd och brukar ligga mellan 22-25 grader, men temperaturen kan variera beroende på väder.
- Vi förbehåller oss rätten att stänga av delar eller hela poolområdet vid reparationsarbeten, rening, ogynnsam väderlek etc. Kompensation utgår då ej.
- Som förälder ansvarar du för ditt barns säkerhet. Flythjälpmedel garanterar inte att ditt barn kan bada ensamt. Var alltid på armlängdsavstånd!
Om du bryter mot reglerna kan du komma att avvisas från parken och om du har säsongskort kan det konfiskeras.